5 tips for å effektivisere drift av bygninger

Drift av offentlige og private bygg kan fort bli dyrt om ikke du tenker smart. Hvordan kan du redusere det nødvendige arbeidet, samtidig som du holder energiutgiftene lave?

iot_mall_icons_RGB

1. Knytt funksjonene opp mot brukerne

Dersom en bygning er stor nok, vil ofte bare deler av den være i bruk. Mens mange nye bygninger har måter å automatisk redusere ventilasjon, lys eller varme når de står tomme, er et viktig neste skritt å knytte disse funksjonene direkte opp mot brukeren. En smart måte å gjøre dette på er å registrere hvilken del av bygningen en kontorarbeider kommer til å trenge, og så automatisk aktivere de nødvendige funksjonene der når hun eller han klokker inn.


Ved å gjøre dette kan du også følge med på hvor mye hver del av bygningen brukes, og videre justere for eksempel renholdstimeplanen. Du trenger kanskje ikke å rengjøre hele området like ofte, dersom noen deler av det brukes hyppigere enn andre.

LES OGSÅSlik løser AddSecure ditt ukjente problem med heisalarm

2. Samle alarmoversikten på ett sted

Bygget ditt er sannsynligvis allerede utstyrt med en rekke alarmer. Innbruddsalarm, brannalarm, heisalarm og alle slags tekniske alarmer kan til sammen utgjøre mye å holde oversikt over. Hvis kommunikasjonen til hver av disse overvåkes separat, betyr det mer arbeidsinnsats i bytte mot dårligere oversikt. Mens du uansett trenger å involvere faktiske alarmmottak, burde fremdeles driftssjefen kunne følge med på alle samtidig, og vite at de alle er på nett uten skjulte avvik. Naturlig nok er det å foretrekke om dette kan gjøres med et kjapt overblikk.

3. Oppgrader gamle systemer i stedet for å erstatte dem

«Asset optimization» er en god løsning for gamle bygg som ennå ikke har noen smart-funksjonalitet for å spare energi. Om du ønsker å oppgradere ventilasjon, lys og oppvarming, trenger ikke det å bety at du må rive opp gulv og vegger for å erstatte alt med dyrt, nytt utstyr. I mange tilfeller holder det å installere noen enkle sensorer og andre mindre enheter, for å få det eksisterende utstyret til å oppføre seg smart, og sende data til skyen slik at digitale energistyringssystemer kan justere dem automatisk i retur.

secure_buildingautomation

4. Sørg for at kommunikasjonen er sikker

Mens det å flytte deler av driften på nett gjennom skyen åpner for nye muligheter, må du også sørge for at det ikke også åpner for sabotasje. Det er for eksempel skadelige programmer som hele tiden scanner internett etter usikrede enheter for å ødelegge dem eller kapre dem til sine egne formål – ofte å sende dyr mobildata som du må betale for.


Heldigvis finnes det enkle løsninger for å skjule trafikken din bak private tunneler (VPN), så du kan lene deg tilbake, trygg på at ikke byggets kommunikasjon blir tuklet med.

LES OGSÅSmarte kommunikasjonsløsninger beskytter det som ikke kan beskytte seg selv


5. Samle driftsoppgaver i en app

Å bruke bygningens eget SD-system for å justere attributter kan være mer krevende enn nødvendig, og ikke alltid mulig. Dersom du kontrollerer flere bygninger på én gang, eller bare ikke har muligheten til å alltid oppsøke premissene, vil det spare deg for både tid og reiseutgifter å samle det hele i en app. Slik kan du se om bygningen fortsatt er tom utenfor arbeidstiden, justere innstillingene fortløpende, og advares så fort noe uventet skulle skje – som for høye temperaturer i et serverrom eller deaktiverte alarmer.


Dette forutsetter selvsagt en oppetid på nær 100 prosent, hvilket betyr at du burde ha en mobiloperatør du kan stole på, eller til og med en roaming-løsning som lar deg hoppe mellom forskjellige. På denne måten vil du alltid ha det sterkeste mulige signalet.

New call-to-action

Heisalarm

Arild Roel, Løsningsansvarlig brann

Av Arild Roel, Løsningsansvarlig brann

Arild har over 40 års erfaring fra sikkerhetsbransjen. Han er ansvarlig for AddSecures tjenester innenfor brannalarm og har et brennende engasjement for å gjøre samfunnet tryggere med sikre kommunikasjonsløsninger.
false
Smart city